Joan Comalat

Banyoles, 1953

Joan Comalat, arquitecte tècnic de professió, ha combinat al llarg de la seva trajectòria, la tasca com a fotoperiodista amb els experiments fotogràfics. Nascut l’any 1953 i provinent d’una família d’artistes, també dibuixa i és «una mica músic». Es concep a ell mateix com a fotògraf comarcal, ja que ha captat especialment la vida de les comarques gironines. Els seus inicis fotoperiodístics es gesten a partir del 1979 en el Punt Diari, mitjà que tot just naixia i on el laboratori fotogràfic estava instal·lat al lavabo; «que ningú no entri, que revelo» era una frase que quotidianament se sentia a la redacció. Part del resultat d’aquest període són imatges que mostren els grans canvis socials i l’explosió reivindicativa que estava envaint el país a finals de la dècada dels setanta i part dels vuitanta. La tasca de fotoperiodista l’ha alternat amb la de retratista i entre altres ha fotografiat a Josep Pla i, amb només 21 anys, a Salvador Dalí.

Fotomuntatges, collages o jocs de llum i de colors són algunes de les opcions que ha utilitzat en la seva recerca constant. Sovint es tracta de sèries on l’element humà no hi apareix i on es cerca l’harmonia entre les formes. En consequ?.ncia, ens trobem davant d’un fotògraf que al llarg de la seva trajectòria ha reunit el llenguatge experimental amb una fotografia de caire més documental, dues vessants de la fotografia que, sobretot en la dècada dels setanta i dels vuitanta, estaven en tensió. Per altra banda, ha realitzat una gran tasca divulgativa. L’any 1977 va cofundar el Col·lectiu 3 peus, fomentant el debat fotogràfic a Banyoles i, des del 1980 i durant tres anys, va ser un dels cofundadors i codirectors de la Galeria Spectrum de Girona, junt amb Ramon Panosa i Joaquim Bosch. Per tant, en un moment en que la fotografia no gaudia del prestigi actual i on tot just començaven a aparèixer els primers espais dedicats a fer-ne difusió, Joan Comalat va ser un impulsor de l’art fotogràfic.

Joan Comalat | © Claudi Valentí
Joan Comalat